mandag 23. august 2010

Hagen vår

Sommeren nærmer seg slutten, og vi har fått prøvd oss litt i hagen. Selv om det er gode grunner for å vente med de store prosjektene, har vi ikke klart å holde oss helt unna. Jeg har for første gang kjent at det har kriblet litt i grønne fingre, så noen prosjekter er blitt gjennomført.

Det første jeg satte igang med var å så plen på baksiden av huset. Jeg hadde tidligere ymtet frampå om rulleplen her, men han syns det ble litt vel dyrt. Så jeg overrasket med nysådd plen da han kom hjem fra jobb i Nordsjøen i slutten av april. Og gjett om jeg har brukt de pengene jeg sparte på dette mange gangar!! Har vært en gjenganger som argument for nyanskaffelser jeg har stått for i sommer:-) hihihi....
Har hatt mange fine stunder på denne uteplassen i sommer.

Morgenstund har gull i munn.....



Hadde tenkt å drøye til neste år med denne plenen også fordi naboen må en meter inn på vår tomt i byggeperioden og må ta vekk noe av den når de kommer så langt. Men en regnværsdag da ungene i nabolaget lekte i jorda som lå der og måtte spyles før de kunne komme inn, var det som skulle til, for plutselig en kveld så var vi igang likevel med å bygge steinmur. Og en uke seinere etter iherdig innsats som steinstabler fra mannen, og flytting av 12 tonn jord var ryggen min godt sliten og plenen ferdig sådd! Er veldig fornøyd med resultatet til amatører å regne.

Det siste av årets prosjekter er dette blomsterbedet. Jeg fikk tidlig i sommer to Georgineknoller av mormor. I hagen hennes har disse blitt godt over 1,5m! Hun spurte stadig om jeg hadde fått plantet dem, men jeg hadde jo ingen steder å plante dem dessverre. Men samvittigheten gnagde og lysten til et blomsterbed grodde, så da måtte jeg til pers igjen! Så mens Heine var i barnehagen og Sofie sov formiddagsluren sin fikk jeg i løpet av noen dager prøvd meg med både vinkelsliper, sementblanding, muring og graving av store mengder stein og jord. Og stoltheten var merkbart til stede da jeg var ferdig med nok et prosjekt!
Det som er litt trist nå er at Georginene som du her sår i hver ende av bedet, begge i løpet av noen dager har brukket helt nede ved jorda i uværet. Og akkurat nå som de var så fine, med knopper endelig klare til å sprette ut! Lærdommen her er iallefall at neste år skal jeg plante dem dypere og binde dem opp!

6 kommentarer:

  1. Så fint dere får det! Kjempe flott!

    SvarSlett
  2. Så utrolig fint dere har fått det! :-) Kjenner jeg blir inspirert til å gjøre noe med mine med. Men nå får det vente til høsten... Snuppa di er jo bare skjønn da! :-) Vi sees vel snart...

    -Ingvild

    SvarSlett
  3. Nå ble jeg nysgjerrig altså hehe...
    Kjenner du de som eier huset eller ???
    Vi liker huset veldig godt, må gjøre litt men ellers er det bare å flytte inn :)
    Er det ikke du som kjenner Espen og Mari forresten ??

    klem Kari

    SvarSlett
  4. Hei Kari! Ble nesten litt vittig dette.... Nei jeg kjenner ikke de som eier dette huset, men kusina mi bor i det grå huset over veien. Hun fortalte det når hun var her tidligere i kveld. Så da jeg leste i kveld at dere hadde bestemt dere, hadde jeg en liten aning om hva det dreier seg om. Og ja, det er jeg som kjenner Mari og Espen. Forresten så jobber jeg også tett med Veronica, datter til "Atlier Boga". Føler jeg har full kontroll på deg Kari:-) Hihi Litt mye tilfeldigheter her...

    SvarSlett
  5. Hehe :)
    ja dette blir litt vittig.. verden er ikke stor og ryktene går fort skjønner jeg haha :)
    Nå har vi kjøpt huset og gleder oss til å flytte opp på heia.
    Bøga kommer hit til tirsdag forresten ;)
    Vi ses kanskje en gang der oppe da ..;)

    Klem,kari

    SvarSlett
  6. Hei!
    Kom tilfeldigvis over bloggen din og FOR et fint hus!!
    Jeg har lest meg litt bakover og falt helt for sengeløsningen på gutterommet; 3 malm kommoder med seng på toppen!

    Vi har et smalt soverom vi skal innrede og jeg tror rett og slett jeg skal herme litt;)

    Ser det er nesten et år siden forrige innlegg her, men jeg prøver alikevel;
    Hvordan gjorde dere det med mdf platen på toppen av kommodene? Hvordan har dere festet dette, og madrass?

    Krysser fingrene for svar, for dette var virkelig en god ide:))

    Klem fra meg
    -Kan kontaktes på mail:
    anja.moller.andersen@gmail.com

    SvarSlett